Seful/patronul roman

December 14, 200811comentarii

De cateva luni lucrez cu o companie americana care fce anumite servicii unei institutii din Romania.

Diferenta dintre modul de lucru al romanilor cu care am lucrat pana acum si cel al americanilor e ca de la cer la pamant. Am vazut si reactii de irascibilitate la ei desi in cea mai mare parte ei lucreaza intr-o atmosfera calma. Chiar si atunci cand apar momente de tensiune agresivitatea nu e indreptata catre un om din echipa ci direct catre situatia in sine. De exemplu la un moment dat altcineva din afara echipei nu si-a facut bine treaba si toata echipa noastra a trebuit sa astepte pana cand situatia se rezolva. Am vazut o reactie irascibila din partea sefului american care se manifesta prin gesturi de lovire cu pumnul, sugrumare, injuraturi si scrasnet din dinti. Dupa care omul s-a calmat putin si a venit sa discute cu noi despre ce avem de facut in continuare. Ii mai ramasese ceva din irascibilitatea initiala insa nici o scunda nu am avut impresia ca este indreptata si spre noi ci mai curand ca o pastreaza pentru o viitoare discutie cu terta parte. Mi-au venit in minte figurile diferitilor mei schiefi care in astfel de momente isi revarsau naduful pe angajati. Sentimentul care il aveam in acele momente era unul de dispret. Dimpotriva frustrarea care se citea pe ochii americanului ma facea parca sa il ajut si sa il respect pentru capacitatea lui de a cerne si distinge clar lucrurile.

Seful/patronul roman tipa, ameninta si dispretuieste subit pentru ca pana acum cateva zeci de ani majoritatea romanilor insisi traia in spirit semiprimitiv ca ciobani sau crescatori de animale. Si asta cam de pste 2000 de ani. Romanul sef/patron nu s-a putut desprinde de acest lucru. Cu toata cultura lui care graviteaza in jurul lui Paolo Cohelio, romanul ramane in continuare prizonierul mentalitatii ciobanului amenintat de lupi si de furtunile din munti exilat in conditiile capitalismului extrem.



As vrea sa fiu bine inteles; am respect profund pentru ciobanul mioritic ca si pentru cultura primitiva in general cu fatalismul ei religios si cu impacarea sa cu lumea. Problema e cu ciobanul capitalist care traieste in fiecare secunda comploturi si lovituri de stat reale si imaginare. Ciobanul postmodern are experienta burgheziei comuniste, stie ca trebuie sa invete pe rupte cultura clasica sau ramurile cele mai extravagante ale matematicii pentru a intra la facultate pentru a primi un loc aristocratoid in sistemul ermetic totalitar. Stie ca trebuie sa si corupa. Altfel ramane la coada vacii.

Toate acestea se resimt in modul romanesc de a fi sef/patron. Romanul nu se simte bine daca nu are acolo animalul sau pe care sa il injure si cainele care sa se bucure si sa dea din coada pe langa el. Ei bine, in momentul in care un sef/patron roman e suparat trebuie sa se descarce pe vreaun mascul omega prin firma asemenea masculuilui hiena care goneste un alt masacul cand femela il fugareste. Seful/patronul roman face pe filosoful si sfantul combinat cu succesul lui Bill Gates. Se comporta ca stapanul sau ca zeulpe pamant si are pretentia sa ii fondezi o religie cu numele lui. Tocmai aceasta mentalitate dualista si ermetica a unei clase aristocratoide care trebuie sa se diferentieze de alta, cea ploretaroida, se simte in fiecare fibra a comportamentului lui. Iata ca la 19 ani de la schimbarea din '89 sunt destui astfel de patroni care nu inteleg ce inseamna a face o echipa si care cauta (cu destul succes tinand cont de rateurile politicienilor in a face un sistem social uman) o "echipa" de sclavi pe plantatii.

In momentul in care sesizezi o neregula in gandirea sefului/patronului roman ti-ai dt foc la valiza chiar daca sau tocmai pentru ca ai dreptate. Te vei trezi din cu din ce mai multe si mai complexe sarcini sau cu mai multa presiune drept pedeapsa. Am facut acelasi lucru cu americanii fata de anumite lucruri care nu mergeau bine. Daca au vazut ca m-am descurcat am primit laude reale si sincere pentru ca ei au vrut sa vada daca ma descurc asa cum am aratat la observatia mea. Am ramas pur si simplu socat cand seful meu mi-a declarat ca e fericit pentru ca am realizat un anume lucru la care nu se astepta. Seful/patronul roman probabil ca se bosumfla si mai imi punea ceva in carca. Pentru ca seful/patronul roman nu are nevoie de oameni care gandesc liber ci are nevoie de niste masini care sa execute comenzile fara sa comenteze. Poate ca unul ca mine care nu se lasa calcat in picioare cu una cu doua s-ar putea sa comenteze cand pe cartea mea de munca salariul e doar de 2/3 ori mai mic decat cel pe care il iau in mod real. Sau pentru ca unul ca mine refuza sa stea peste program la lucru. Sau pentru ca unul ca mine tine minte ca un alt angajat a izbucnit in plans din cauza stresului. Unul ca mine nu e bun pentr7u capitalismul salbatic din Romania.

Nu am gasit pe nicaieri pe unde am lucrat la diverse firme romanesti sentimentul ca fac parte dintr-o echipa ca in aceasta companie la care lucrez acum. Peste tot am avut sentimentul ca fac parte dintr-o clasa damnata. Asteptati-ma sa mai lucrez vreodata la vreo companie romanesca! Mai bine vand tot si imi iau o casa la tara intr-o tara civilizata decat sa mai lucrez la vreun sef/patron roman. Faceti din Romania o tara minunata cu chinezi nu cu neamul meu!




Share this article :

+ comentarii + 11 comentarii

Anonymous
5:21 AM

Ce treaba are Paolo Cohelio?
L-ai citit?

Nu l-am citit dar stiu cum arata majoritatea cititorilor lui ca sa-mi fac o idee.

Am vazut "alchimistul" la teatru acum vreo 10 ani parca. Nu pra mai tin minte mare lucru din piesa iar asta imi arata ca nu e prea mare lucru de ea. Faptul ca ramane in memoria cuiva ca pozitiv sau ca negativ e principalul criteriu al unei opere de arta.
Nu ma pricep la literatura si nu cred ca ma voi pricepe vreodata. In schimb cunosc oameni care se pricep si care il considera pe Cohelio un scriitor mediocru.
Dar pana la urma poate ca nu asta conteaza. Eu am vrut sa arat faptul ca acele idealuri presupus bineintentionate sunt preluate intr-un stil de viata meschin asa cum au corporatristii salbatici din Romania. Rezultatul e o salata stricata

Anonymous
11:51 AM

Ca un coleg ce ti-am fost, te intreb: tu ai ceva sa-ti reprosezi ? Conduita ta nu a lasat de dorit ? Mai gandeste-te...

Da' de ce ma-ntrebi? Vrei sa compari mizeria mea cu cea a patronilor pe care i-am avut sa vezi care e mai mare? Si de ce nu iti spui numele daca zici ca mi-ai fost coleg? Sau ai fost cumva mai mult coleg cu patronul (pe care vad ca esti chitit sa-l aperi) si tie cam rusine sa nu se afle...

Daca tot te intereseaza psihanaliza, psihologia, ai fi putut aborda aceasta tema din alta perspectiva, nu?
Modul cum comentezi nu difera de modul cum comenteaza "ciobanul". El de pe pozitia ciobanului-sef, tu de pe pozitia ciobanului-subaltern.
Cauza-efect-cauza!
Un american are un alt profil psihologic decat romanul, dupa cum si un german are alt profil decat americanul si romanul. Etc.
Americanul se apropie mai mult de un biorobotel, romanul inca nu a fost "prelucrat", este in stare bruta (adica om).
Poate ca ar trebui sa privim cu apreciere acest aspect... pentru ca nu peste multa vreme si romanul va fi prelucrat.
Daca ai fi stiut sa abordezi altfel problemele, cu siguranta sefii tai, te-ar fi tratat in alt mod. Emitator-receptor-emitator.
Nu trebuie cautat un patron pe masura "dorintelor" noastre, pe masura sablonului creat mental, ci trebuie sa stapanesti bine relationarea.

Am si facut-o partial. Doar ca interesul central al articolului a fost mizeria sociala contemporana din Romania, legislatia ambigua cu privire la statutul angajatilor si lacomia angajatorilor.

Cam asta a fost problema la anumite firme la care eu am lucrat; am refuzat statutul de cioban. Am vrut mai mult. Dar fostii mei patron n-au vrut sa ofere ce am cerut. Atunci am plecat. N-am vrut sa facem targul. Simplu.

La "mizeria sociala contemporana din Romania" contribui (sau ai contribuit) si tu!
Romanul ("sclavul") are 3 optiuni:
1. accepta;
2. denunta;
3. fuge!
sau poate ca sunt mai multe...
Mizeria sociala la care faci referire se datoreaza in mod explicit "sclavilor", pentru ca accepta.
Accepta salvarea "postului" sau fuge!
Tu ai fugit!
Nimeni nu denunta.
Muncesc 10-12 ore/zi, sambetele-duminicile sunt petrecute tot in cadrul "muncim cu spor" pentru al nostru patron; accepta limbajul si atitudinea prostovana a superiorilor, doar pentru a-si mentine pozitia si, evident, salariul! (unii gandesc ca sunt chiar privilegiati ca se afla in locul respectiv).
Nimeni nu denunta! Nimeni nu ia atitudine in modul firesc: apel la lege!

Anonymous
3:26 AM

:)
uite ceva ce, pe alocuri, este foarte interesant:
http://anatolbasarab.blogspot.com/2007/07/noi-romanii-si-ei-americanii_5338.html

Te salut cu drag

Da. Din pacate sistemul social actual se impaarte in sclavi si pazitori/supraveghetori de sclavi. Am contribuit si eu si contribui atata timp cat decid sa raman in sistem. In momentul in care m-am decis sa fac arta am crezut ca pot sa fiu 100% uman dar nimeni nu mi-a spus atunci ca nu am alte alternative in afara de astea. Poate ca daca stiam asta atunci imi zburam creerii si refuzam orice fel de munca pentru un statut social care oricum e fie murdar fie mutilant. Dar n-am stiut. Nu mi-a spus nimeni. Scoala m-a invatat despre pasarele cantand. Acum incerc sa raman cat mai uman posibil si sa ma feresc cat mai mult de manipulare.

E foarte greu sa denunti. Nu prea ai nici o sansa. Majoritatea patronilor romani sunt fie fosti (urmasi de) bisnitari fie securisti. Bisnitarii rar pot sari peste un anumit nivel de bussines, se ocupa cu gainarii si nici macar nu-ti fac contract de munca. Securistii iti fac contracte dar nu-ti pun toti banii pe cartea de munca, iti taie din salariu si au grija sa iti iei talpasita in momentul in care esti epuizat si nu mai zambesti "sincer". Au grija apoi sa stearga toate urmele in mod eficient si nu ai preamari sanse in fata lor. Nu vezi ca pana si blogurile celor potential guralivi sunt spionate cu "parerea opusa" . O sa spun eu mai multe altadata, intr-un articol sepcial, deocamdata am altele de facut.

Avand experienta fostei securitati in spate stiu ei pre bine sa stearga urmele. Acum cativa ani Raluca Stroescu a murit din cauza stresului. Ai auzit sa fie cineva pedepsit? Presa a facut mare valva dupa care a tacut molcom. De ce? Buna intrebare...
Cred ca nu e cazul sa te invat eu pe tine ca legile sunt doar niste proceduri care dau bine la prostime dar pot fi foarte simplu ocolite la cel mai inalt nivel prin mnipulare.

Sunt de acord cu ceea ce ai scris. Ai dreptate!
Insa, daca am fi toti constienti de faptul ca NOI putem fi putere, cu conditia de a fi uniti, poate lucrurile ar sta altfel.
"Ciobanii sefi" speculeaza slabiciunile individuale... o arma foarte eficienta.
"Ciobanii subalterni" deja au suferit "spalari cerebrale" incat nu mai pot vedea un cm mai departe de spatiul lor intim.

In cazul Ralucai nu au fost pedepsiti "vinovatii" pentru ca singurul vinovat era chiar Raluca.
Si-a folosit liberul arbitru - sa munceasca pana la ... moarte.
Daca era obligata, amenintata, prin cine stie ce forte coercitive, atunci problema ar fi stat altfel.
Oamenii aleg sa munceasca in stilul sclavagist. De ce?
Pentru ca nu mai pot gandi (sau nu vor), pentru ca nu se mai pot controla (sau nu vor).
Sunt ademeniti usor prin "cariere", masini scumpe, case, pozitie sociala etc.
Omul modern a ales, de buna voie, sa se vanda comparativ cu omul din epoca sclavagista, cand era vandut, indiferent de ceea ce dorea el.

O societate care a stiut sa-si creeze un mecanism formidabil de a transforma omul in sclav, in absenta sclavagismului.
Eu cred ca acesta este doar inceputul unui drum lung spre autodistrugere din punct de vedere uman.

Conchid: nu invinovatesc patronii, ci pe cei care se vand!

10:46 AM

Evident ca si "sclavii" au vina lor pentru faptul ca nu vor sa iasa din pestera. Dar cei care i-au bagat acolo n-au chiar nici o vina? Cei care contribuie zi de zi la perfectionarea sistemului mafiot actual n-au nici o vina? Cei care le-au pus stramosii in lanturi n-au nici o vina? Cand omul de rand e inselat sistematic de catre sistem prin vot, prin taxe, prin massmedia, prin educatie asemenea unui animal ademenit in capcana? Cand inteligenta a ajuns un instrument diabolic in mana unei umanitati corupte? In loc sa o folosesti sa inovezi, sa construiesti, o folosesti la a-ti insela aproapele si a-i mutila cultural constiinta?
Sistemul social actual e o inselaciune ordinara. Escrocii legali care activeaza in el n-au nici o vina? Nu cred.
Asa poti sa spui si despre leul otravit ca a fost vina lui ca a mancat otrava. Si despre bizonii impuscati de europeni in America pentru ca n-au fugit. Si despre amerindieni pentru ca n-au fost suficient de destepti pentru a inventa si ei arme cu care sa se apare. Insa o astfel de inteligenta nu e deloc o inteligenta umana. E orice insa nu e o inteligenta umana. E o inteligenta de Cyborg.

Post a Comment

RSS-Entries and Comments

 

Copyright © 2014. baldovin opinius - All Rights Reserved